Kwaliteitseisen / Nieuwe ontwikkelingen

Op deze pagina staat informatie over hoe kwaliteit is gewaarborgd en de nieuwe ontwikkelingen bij Fatima.


Ik heb op de site van IGZ informatie gevonden over wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de zorg in Nederland en hoe dat wordt gewaarborgd.

Hoe is de kwaliteit in de zorg geregeld?

De overheid is verantwoordelijk voor de kwaliteit in de zorg.
De IGZ is het orgaan dat namens de overheid toezicht houdt op en adviseert over de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg in Nederland.

Een instelling kan een kwaliteitskeurmerk hebben. Er zijn verschillende kwaliteitskeurmerken. Deze keurmerken geven aan wat kwaliteit inhoudt en hoe de kwaliteit gemeten wordt. Meer informatie over de keurmerken vindt je op de website kiesBeter.nl. verder geeft deze site informatie over de kwaliteit van de verschillende instellingen, gemeten aan de hand van kwaliteitsindicatoren.


Kwaliteit bij Stichting Fatima.

Tot eind 2010 was Fatima HKZ-gecertificeerd. In 2010 is er voor gekozen om de HKZ in de ISO certivicering om te zetten.Fatima heeft gekozen voor ISO omdat HKZ als bureaucratisch ervaren werd en niet altijd goed aansloot bij wat Fatima verstaat onder kwaliteit van zorg. ISO is een algemener systeem, waarmee beter aangesloten kan worden op de visie van de stichting Fatima.
Interne en externe audits:
Een team met enkel medewerkers belast met kwaliteit heeft de interne audits uitgevoerd. Voor de externe audits is Deka (voorheen Kema) verantwoordelijk. 

Op 28 februari is Dekra voor het eerst langs geweest op enkele afdelingen en heeft toen gekeken hoe ons kwaliteitssysteem opgezet is en of het aan de eisen, die ISO stelt, voldoet.
De conclusie:
Stichting Fatima heeft zijn kwaliteitssysteem goed op orde en is klaar voor de tweede fase! In deze tweede fase, die plaats viheeft gevonden in maart is gekeken hoe het systeem in de praktijk werkt. Naast woon en dagbestedinggroepen, worden ook MT-leden en ondersteunende diensten geauditeerd.

Wat is ISO

ISO is een normensysteem, waaraan het functioneren van (zorg-)organisaties kan dienstverlening kan worden getoetst. In het denkmodel van ISO staan de wensen van de klanten (patiënten/cliënten) centraal.
Men moet:
• zicht te hebben op de eisen van de klanten.
• de organisatie en de zorgprocessen zo in te richten dat men aan deze eisen kan voldoen.
• en door middel van klant tevredenheidbepalingen na te gaan of de geleverde
diensten en producten ook daadwerkelijk voldoen aan de eisen van de klanten.
Afwijkingen tussen de kwaliteit van het geleverde product en de klantenwens dienen te leiden tot aanpassingen in de organisatie en/of de processen. Een zorgorganisatie zal met andere woorden zijn zaken zó moeten organiseren dat het leveren van kwaliteit mogelijk wordt gemaakt


Kwaliteit en Hoef 6.

De kwaliteit op Hoef 6 is verwerkt in het clienten tevredenheidsonderzoek(2008).
Omdat het niveau van de clienten een gesprek voeren niet toe laat (laag niveau) zijn de wettelijk vertegenwoordigers en persoonlijk begeleiders betrokken bij dit onderzoek.
In dit onderzoek zijn aan wettelijk vertegenwoordigers en persoonlijk begeleiders verschillende vragen gesteld over:
  • Groepsgrootte
  • Plezier van wonen
  • Activiteiten
  • Begeleiding
  • Dagbesteding 
De aspecten die naar voren kwamen als erg belangrijk voor clienten zijn:
  • Bekende begeleiders voor clienten.
  • Plezier van wonen.
  • Prikkelarme omgeving.
  • Huisgenoten van ongeveer dezelfde leeftijd.
  • Structuur  en veiligheid bieden.
  • Afwisseling in activiteiten zowel binnen als buiten.
  • Dagbeseding op loopafstand.
Op de Hoef 6 is er volgens wettelijk vertegenwoordigers en persoonlijk begeleiders voor alle genoemde aspecten aandacht.
Over het algemeen is men tevreden met de geboden ondersteuning.
Volgens enkele wettelijk vertegenwoordigers zou de client gebaat zijn met een kleinere woongroep,
3 á 4 personen.


Kwaliteit van de zorg

De overheid stelt dat zorg effectief, veilig en op tijd moet zijn. Een cliënt kan klagen als hij ontevreden is over de geleverde zorg. Zorgverleners en instellingen moeten rekening houden met de behoeften van hun cliënten. Ook moeten mensen de zorg kunnen kiezen die bij hen past. Voorwaarde hiervoor is dat mensen de kwaliteit van zorginstellingen kunnen vergelijken.
Het kabinet werkt aan een 'Beginselenwet zorginstellingen' voor bewoners van instellingen. Kern van de wet is het behoud van de regie over hun eigen leven. De Beginselenwet komt naast de Wet cliëntenrechten zorg (Wcz).

Kwaliteit zorginstellingen

De kwaliteit van een verpleeghuis of verzorgingshuis wordt onder andere bepaald door:
  • de invloed van bewoners op de zorg die ze krijgen;
  • hoe vakkundig en veilig werken de zorgverleners;
  • hoeveel privacy heeft een bewoner;
  • hebben zorgverleners voldoende tijd en aandacht voor de cliënten;
  • voelen de cliënten zich veilig.
Kwaliteitsindicatoren

Kwaliteitsindicatoren zijn bedoeld om kwaliteit in de zorg meetbaar en transparant te maken. De ontwikkeling van indicatoren is een taak van het zorgveld. In elke zorgsector werken verzekeraars, zorgaanbieders, patiënten-, gehandicapten- en ouderenorganisaties en daarnaast ook de inspectie gezamenlijk aan het opstellen van indicatorensets.

De thema´s van de verschilllende indicatoren zijn verdeeld over 8 domeinen:

1. Domeinen Lichamelijk welbevinden
Thema’s:
1 Onderkennen van lichamelijke aandoeningen
2 Risico’s van lichamelijke aandoeningen beoordelen en daar afspraken over maken
3 Aandacht voor suikerziekte
4 Aandacht voor cliënten met epilepsie
5 Aandacht voor cliënten met zintuiglijke beperking
6 Ondersteuning bij lichamelijke ontwikkeling (kinderen)

2. Domein Psychisch welbevinden

Thema’s:
1 Gediagnosticeerde psychische aandoeningen
2 Risico’s van gediagnosticeerde psychische aandoeningen beoordelen en daar
afspraken over maken
3 Speciale aandacht voor probleemgedrag
4 Ondersteuning bij cognitieve problematiek
5 Ondersteuning bij sociaal emotionele problematiek

3. Domein Inter-persoonlijke relaties

Thema’s:
1 Ondersteunen bij het opbouwen en onderhouden van sociale relaties
2 Maakt gezinssysteem onderdeel uit van behandeling (kinderen)
3 Ondersteuning bij opbouw van sociaal netwerk en gezinssysteem (kinderen)

4. Domein Deelname aan de samenleving
Thema’s:
1 Eigen regie in zorg- en ondersteuningsplan

5. Domein Persoonlijke ontwikkeling
Thema’s:
1 Ondersteuning in omgang met geld (kinderen)

6. Domein Materieel welzijn
Thema’s:
1 Onderwijs betrokken bij het behandelplan (kinderen)

7. Domein Zelfbepaling
Thema’s:1 Ondersteuning in actieve deelname aan samenleving

8. Domein Belangen

Thema’s:
1 Medezeggenschap
2 Beschikbaarheid jongerenraad/ouderenraad

9. Randvoorwaarde Zorgafspraken en ondersteuningsplan

Thema’s:
1 Zorg- en ondersteuningsplan voldoet aan procedurele voorwaarden
2 Afspraken over zorg en ondersteuning worden vastgelegd en nagekomen
3 Aandacht voor hulpmiddelen onderdeel van behandel en ondersteuningsplan

10. Randvoorwaarde Cliëntveiligheid

Thema’s:
1 Aantal cliënten met een verhoogd risico
2 Inventarisatie gemaakt van risico’s en afspraken omtrent risico’s
3 Prevalentie van incidenten
4 Evaluatie medicatie
5 Evaluatie effect vrijheidsbeperkte maatregelen

11. Randvoorwaarde Kwaliteit van medewerkers en organisatie

Thema’s:
1 Ziekteverzuim op locatie niveau
2 Betrekken van voldoende relevante deskundigen bij zorg
3 Aandacht voor gewenste manier van communiceren
4 Aandacht voor wachttijd

12. Randvoorwaarde Samenhang in zorg en ondersteuning
1 Samenhangende levering van zorg en ondersteuning
Meer informatie over kwaliteitsindicatoren in de gehandicaptenzorg is te vinden op http://www.igz.nl/
 
Meer informatie kwaliteit zorginstellingenInformatie over de wetten en klachten over de kwaliteit in zorginstellingen zijn te vinden op de website van de IGZ. Informatie over de bouw van zorginstellingen (bijvoorbeeld over kamergrootte) vindt je op de website van het Kennisplein zorg en bouw.


Nieuwe ontwikkelingen bij Stichting Fatima zijn:
Hieronder de beschrijving van 2 nieuwe ontwikkelingen die op dit moment de intrede doen op Fatima. 

  • De introductie van Planetree.Vanaf november 2010 t/m april 2011 krijgen alle medewerkers van Fatima een belevingsdag om te laten zien wat Planetree werken inhoud. Op het moment van het schrijven van dit weblog heb ik de planetree belevingsdag nog niet gehad. 
  • De invoering van de MIC (Melden Incidenten Calamiteiten) registratie.

1. Planetree
Als eerste Nederlandse instelling in de gehandicaptenzorg werkt Fatima met Planetree (spreek uit als pleentrie). Planetree is een zorgconcept waarbij de menselijke kant van de zorg aan cliënten en familie heel bewust centraal staat. Maar waarin ook het welzijn van de medewerkers en een gezondeorganisatie een belangrijke plaats innemen.          
Planetree is een wereldwijd internationaal netwerk van gezondheidszorginstellingen die op basis van de drie Planetree-principes, betere zorg, helende omgeving en gezonde organisatie, hun zorg invulling geven.
Deze drie principes zijn onderverdeeld in 12 elementen zoals: menselijke interactie, eigen keuze en verantwoordelijkheid voor de cliënt, uitstekende behandeling en zorg, menswaardige technologie, familie en naasten spelen een positieve rol bij de behandeling, gemotiveerde en tevreden medewerkers, gezonde financiële resultaten en een goede marktpositie.
In Nederland zijn onder andere diverse ziekenhuizen hun zorg op basis van Planetree aan het vormgeven. De Planetree gedachte sluit vrijwel naadloos aan bij Fatima's nieuwe beleidsplan voor de komende vier jaren en de ideeën die Fatima al heeft over het omgaan met cliënten en medewerkers. Het Planetree Zorgconcept is dan ook een van de pijlers uit het Strategisch beleidsplan.

Is Planetree weer iets nieuws?
Ja en nee. Het totale concept is nieuw, maar als je goed kijkt, werken we op Fatima al onbewust op verschillende manieren volgens de Planetree methode. Fatima krijgt met het Planetree concept de mogelijkheid om alle principes op een concrete manier uit te dragen en steeds haar kwaliteit van zorg met dezelfde menselijke maten te meten.
Op 25 maart 2010 is het Planetree contract tussen Fatima en Planetree officieel getekend. Voor de invoering van het Planetree Zorgconcept gaan we in totaal 3 jaar uitrekken. Planetree Nederland.
Meer informatie vindt u op de site van

2. Melden Incidenten Calamiteiten, MIC.
Met ingang van 1 januari 2011 is het melden van incidenten (FOBO- en ARBO-meldingen) veranderd. FOBO- en ARBO meldingen worden vanaf nu niet meer apart afgehandeld, maar volgens één procedure: Melden Incidenten Calamiteiten, afgekort MIC.
Zowel het melden van een incident, als de afhandeling gaat vanaf nu via een digitaal meldingssysteem. Op iedere computer staat een icoontje "incident melden", waarmee je het meldingsprogramma op kunt starten en de melding in kunt vullen. Het programma stuurt de melding automatisch door naar de personen die actie moeten ondernemen op de melding. (clustermanager, MIC-commissie, orthopedagoog)

MIC-commissie.
Eén keer per vier maanden worden de meldingen besproken in de MIC-commissie en wordt er een rapportage gemaakt voor de bestuurder. In deze rapportage gaat het om globale trends en niet over individuele meldingen.


Deskundigheisbevordering:
Met betrekking tot MIC meldingen heb ik mijn deskundigheid bevorderd door deel te nemen aan de voorlichtingsbijeenkomst.
Ik heb daar geleerd hoe de meldingen op de computer moeten worden ingevuld. Deze deskundigheid heb ik overgedragen aan collega´s tijdens het teamoverleg.

Tijdens de Planetree belevingdagen zal ik bijgeschoold worden op het gebied van omgang met clienten en medewerkers. Hierdoor zal ik beter kunnen inspelen op wensen van clienten.

Verder kun je je deskundigheid bevorderen door deel te nemen aan cursussen die door Stichting Fatima worden aangeboden.
Ik neem daarvoor elk jaar deel aan de BHV cursus inclusief reanimatie.
Verder volg ik dit jaar de cursus weerbaarheid. (hoe ga je om met aggressief gedrag)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten