Overlegvormen




Overlegvormen

Binnen Fatima zijn er verschillende vormen van overleg.
Mijn eerste jaar en ook dit jaar nog heb ik op Fatima heb ik maandelijks overleg (begeleidingsgesprek) gehad met mijn werkbegeleider(ster) en neem ik verder deel aan het team en clienten overleg. 
Overlegvormen die ik belangrijk vind hebben betrekking op de medezeggengschap, de dagbesteding en de woningen.
Ik vind het team- en clientenoverleg belangrijk omdat ze betrekking hebben op alles wat plaatvind op de woning waar je werkt.
Het team- en clientenoverleg worden één keer per vier weken gehouden.
De medezeggenschap vind ik belangrijk omdat daar over onderwerpen wordt gesproken die veelal over heel Fatima gaan.


Begeleidingsgesprekken voor leerlingen:
Als leerling bij Fatima krijgt een eigen werkbegeleider(ster) toegewezen. 
De werkbegeleider(ster) maakt een inwerkplan en heeft ongeveer eens per maand een overleg met de leerling om een goed overzicht te houden van de vorderingen op de groep en op school.
Zijn er vragen en/of problemen dan is de werkbegeleider(ster) het eerste aanspreekpunt voor de leerling.

                                                                                                                

Medezeggenschap: Het uitoefenen van invloed op de (arbeids)omstandigheden, arbeidsrelatie en de organisatie door werknemers of andere direct betrokkenen.

Soorten overleg medezeggenschap:
De taken en de zorg voor een goede communicatie vereisen verschillende overlegvormen.
Enkele onderwerpen die het afgelopen jaar zijn besproken zijn:
  • Stand van zaken BHV plan.
  • Flexibele inzet medewerkers.
  • Klimaatbeheersing woningen en dagbesteding.
  • Opleidingsbudgetten.
a. Onderling beraad.
In deze vergadering worden alle lopende zaken besproken. Tevens worden hierin de besluiten genomen dit naar aanleiding van een overlegvergadering.
De agenda voor het volgende onderling beraad wordt verstuurd naar alle O.R.-leden.Deze vergadering is niet openbaar. Wil men aanwezig zijn dan is dit mogelijk na overleg.

 b. Achterbanberaad.
De ondernemingsraad houdt 6 x per jaar een openbaar achterbanberaad.
In dit overleg worden de lopende en actuele onderwerpen besproken.

 Uiterlijk 7 dagen voor de vergadering wordt de agenda met de bijbehorende stukken naar de OR-leden, groepen en diensten verzonden.
De ambtelijke secretaris werkt de notulen uit en na goedkeuring door de raad worden ze als conceptnotulen verspreid. In het volgende overleg wordt de notulen voorgelegd ter goedkeuring.

 c. Overlegvergadering.
Het overleg tussen de bestuurder en de ondernemingsraad vindt 6 x per jaar plaats.
Hierbij is de gehele ondernemingsraad aanwezig.

1 x per jaar is de Raad van Toezicht hierbij aanwezig.

Agendapunten:
– sociaal beleid
– financieel overzicht

 De onderneming is vertegenwoordigd in de personen van de bestuurder en indien nodig managers.Uiterlijk 7 dagen voor de vergadering wordt de agenda met de daarbijbehorende stukken naar de betreffende personen verstuurd.
De vergadering is besloten.Het voorzitterschap zal afwisselend door de bestuurder en de voorzitter-OR worden uitgeoefend ( in overleg kan er voor een andere wijze gekozen worden).
Agenda + conceptnotulen worden verspreid. Geheimhouding over bepaalde punten is mogelijk, indien van te voren is aangegeven.
                                                                                                            

Overleg dagbesteding en woningen:

Zorgplanbesprekingen.
Ze vinden 1 keer per jaar plaats. Bij de gesprekken zijn de ouders/wettelijk vertegenwoordiger,de PB-eren de orthopedagoog en evt. de client aanwezig.
In de zorgplanbespreking worden o.a de zorg en de hulpvraag besproken en zonodig bijgesteld.

MDO.
Overleg waarbij verschillende disciplines (dagbesteding, persoonlijk begeleider, arts, logopediste, orthopedagoog enz.) aanwezig kunnen zijn.
Dit is een kort overleg dat ongeveer 1 keer per 6 weken wordt gehouden.
Hierbij zijn ouders in principe niet aanwezig.
In het MDO wordt bijvoorbeeld gesproken over medicijngebruik, hoe gaat het op de dagbesteding.



Clientenbesprekingen.
Elke 4 weken is er een clientenbespreking op
Hoef 6.
Elke cliënt wordt individueel besproken.
Hierbij zijn de clustermanager en orthopedagoog aanwezig.
Zonodig kan ook bv. een fysiotherapeut of logopedist hierbij aanwezig zijn.
Tijdens dit overleg wordt per client bekeken hoe het gaat ,hoe de begeleiding is, aandachtspunten tav. begeleiding enz.

Teambesprekingen.
Deze vinden ook elke vier weken plaats.
Bij dit gesprek is het hele team en de clustermanager aanwezig.
Onderwerpen tijdens deze besprekingen zijn bv. budgetten mbt aanschaf meubilair, ziekteverzuim of vakantieplanning.

Jaargesprek.
Jaarlijks gesprek tussen clustermanager en werknemer.
Onderwerpen zijn leerdoelen, toekomstperspectief, competenties, levensfase en feedback.
De agenda krijg je ruim van te voren toegestuurd door de clustermanager.
Zelf mag je agendapunten toevoegen en daarna stuur je agenda terug naar je leidinggevende.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Hans,

    Misschien is niet voor alle lezers duidelijk waar de afkorting MDO voor staat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MDO: Multidisciplinair overleg

    BeantwoordenVerwijderen